Yhtenä keinona ympäristövastuun parantamiseen edeltävien haastateltujen taholta on esitetty koulutuksen tärkeyttä sekä koulutuksellisessa vaiheessa ylipäätään, mutta myös osana yrittäjäkulutusta. Hautomopalveluissa ympäristövastuuta ei vielä ole otettu yhdeksi osa-alueeksi, ja yrittäjäopintoja itsekin läpikäyneenä kokemukseni mukaan ei muissakaan yrittäjäkoulutuksissa asiaa juuri huomioida. Yliopiston Oili-hankkeen projektipäällikkö Mari Mykkänen toimii jatkuvassa kanssakäymisessä tuoreiden yrittäjien tai sellaisiksi aikovien kanssa. Lisäksi Mykkäsellä on omakohtaista kokemusta yrittäjyydestä. Päivän valon on viime aikoina nähnyt kaksikin eri yritystä, uusimpana Fengshuisuunnittelu TUNTU. Mitä Mari ajattelee ympäristövastuusta ja mitkä ovat keltanokkien polttavimmat puheenaiheet?
Ympäristövastuu niin kuluttajan kuin yrityksenkin näkökulmasta on esitettävä positiivisessa valossa, Mari Mykkänen selvittää. Hänelle itselleen ympäristön kunnioittaminen ja vaaliminen kaikissa mahdollisissa tilanteissa on sisäänrakennettu toimintamalli jopa siinä määrin, että suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä eri tavalla toimivia kohtaan on pitänyt tietoisesti opetella. Sormi pystyssä saarnaaminen ei kuitenkaan toimi, sillä ihmiset eivät motivoidu toimimaan pelon alla. Hetkellisesti käyttäytymistä voi muuttaa pakon vuoksi, mutta kestävään käyttäytymisen muutokseen vaaditaan sisäistä motivaatiota niin yksittäiseltä henkilöltä kuin yritykseltä kokonaisuutenakin.
Yritysten muutosprosesseista puhuttaessa peräänkuulutetaan usein sitä paljon puhuttua johdon sitoutumista. Entä jos tässä tapauksessa johto olisi niin sitoutunut, kuin vain olla voi? Kuinka edetään, jotta ideologia etenee suorittavalle tasolle saakka? Mykkänen kertoo, että hän näkee strategian kokonaisuutena, joka ennen kaikkea pilkotaan pieniin osiin toteuttamista varten. Ympäristövastuun jalkauttamista varten Mykkänen toivoo, että kysymys ”mitä se voisi tarkoittaa meidän yrityksessämme?” tulisi kuulluksi. Kaikkien ei siis tarvitse tehdä asioita samalla tavalla, vaan ponnistaa omista lähtökohdistaan.
Pohjois-Savon ympäristövastuun tilasta Mykkänen on samoilla linjoilla, kuin muutkin haastateltavat: perässä tullaan muuhun maahan verrattuna. Suunta on jo oikea, mutta paljon olisi työn sarkaa. Miten Mykkänen sitten itse lähtisi liikkeelle? Ympäristövastuuasiat eivät totuuden nimessä ole ykkösenä aloittavan yrittäjän asialistalla, jollei ala suoraan liity ympäristöön. Projektipäällikön mukaan yrittäjäjärjestö voisi olla konkreettinen toimija ympäristövastuuajatuksen levittämiseen, sillä se saa paremmin koottua jo alkutaipaleensa ensi askeleet ottaneet yrittäjät, joilla toiminta on ehkä alkanut konkretisoitua itsellekin selvempään muotoon. Tässäkin kuitenkin alleviivataan positiivisen esimerkin voimaa: hyödyt edellä, innostavilla esimerkeillä ja potentiaalisen lisäarvon tarjoamisella päästään pidemmälle kuin syyllistämällä ja häpeäpuuhun lukitsemisen uhalla. Oili-hankkeen projektipäällikkö ottaa kuitenkin kopin nopeasti ja alkaa suunnitella, josko ympäristövastuun voisi ottaa näkökulmaksi yhteen ensi talven koulutusiltapäivään. Sitten vaan pohtimaan innostavia ja inspiroivia esimerkkejä ja tarjoamaan ympäristövastuullista lisäarvoa tulevaisuuden tähdille!
Mitä sitten tulee yrittäjyyden edistämisasiantuntijaan yrittäjänä? Onko tässä tapauksessa suutarin lapsella kenkiä? No, haastattelun perusteella kengät löytyvät ja ovat vieläpä hyvässä järjestyksessä! Fengshuisuunnittelu TUNTU pohjautuu ideologialtaan täysin luonnon ja ympäristön kiertokulun kunnioittamiseen. Uudistaminenkin pyritään tekemään vanhoja elementtejä hyödyntäen, enemmänkin kääntämällä tarkastelunäkökulma päälaelleen.
Mykkäsen asiakkaina ovat niin yksittäiset asiakkaat kuin yrityksetkin. Minulle tuli aivan yllätyksenä puun takaa, että esimerkiksi suurliikemies Donald Trump ja maailmanlaajuinen ketju McDonalds hyödyntävät bisnespaikkojensa valinnassa ja toimistojensa sisustuksessa fengshuiasiantuntijoita jopa siinä määrin, etteivät juuri mitään ratkaisuja teekään ennen kuin konsultti on suunnitelmansa tehnyt ja painavan sanansa (tai ehdotelmansa tehnyt). Fengshuilla voi kuuleman mukaan saadaan aikaan monenlaisia muutoksia elämässä tai liiketoiminnassa. Mykkänenkin tutustuu ensin kohteeseen ja asiakkaaseen, ennen kuin antaa perustellut ehdotuksensa ratkaisuille. Yrittäjä kertoo huomanneensa, että mitä enemmän ihmiset asiaan perehtyvät ja huomaavat edut, sitä vähemmän he haluavat tehdä mitään ilman, että fengshui on otettu huomioon. Miellyttävällä ja tasapainoisella ympäristöllä töissä ja kotona tuetaan energiaa ja ihmisten hyvinvointia lisäämällä tunnetusti löydetään uusia voimavaroja, työmotivaatiota ja edistetään työssä jaksamista.
Ihastuin aiheeseen kertoheitolla. Minusta on aina hirmuisen mielenkiintoista, että joku tekee jotain valtavirrasta poikkeavaa (ainakin minulle tämä oli aivan uutta tietoa!), mutta että tähän yritykseen vielä sisältyy kokonainen ideologia luonnon (sekä ihmisten ja eläinten) kunnioittamisesta. Herää kysymys, voiko maailma olla aivan hunningolla, jos seuraava ketju pitää paikkansa:
1. Raha pyörittää maailmaa ja ympäristöteot ovat houkuttelevia vain, jos ne lisäävät bisnestä.
2. Fengshuin ideologia lähtee luonnon kunnioittamisesta.
3. Fengshuin avulla saadaan aikaan positiivisia muutoksia liiketoimintaan.
àFengshuin avulla liiketoimintaa voidaan edistää ympäristöä unohtamatta?
Ei oppi ojaan kaada, kuten sanotaan. Taas opimme lisää tarkastelunäkökantoja haastattelun seurauksena. Polkuja on monia, vaikka niillä monesti tähdätään suunnilleen samalla suunnalla häämöttäviin päämääriin. Nähdäkseen valoa tunnelin päässä eli jaksaakseen kehittyä kannattavasti jokaisen yrityksen pitää löytää oma polkunsa sinne päästääkseen. Matka voi olla mutkainen ja metsikköinen, mutta se ei saisi tuntua kivireen vetämiseltä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti